neděle 12.10.2025
Letní kurzy v Evropě posílily dovednosti učitelů

Učitelé Obchodní akademie letos využili letní prázdniny k dalšímu vzdělávání v rámci programu Erasmus+. Absolvovali odborné kurzy na Maltě, ve Španělsku a na Kypru zaměřené na moderní výuku, digitální nástroje a rozvoj jazykových kompetencí. „Byla to výjimečná příležitost, jak se vzdělávat v mezinárodním prostředí. Kurz ICT mi pomohl zlepšit angličtinu a zároveň porozumět novým trendům v digitálním vzdělávání,“ uvedla Renata Tomšů, účastnice dvoutýdenního kurzu na Maltě.
Jitka Jirsová, která absolvovala jazykově metodický kurz včetně metody CLIL na Maltě, ocenila praktickou orientaci výuky: „Lekce se soustředily na všechny klíčové jazykové dovednosti – poslech, mluvení, čtení a psaní – a zároveň jsme získali tipy, jak tyto metody efektivně přenést na naše žáky.“
Učitelka španělštiny Eliška Nováková zdůraznila také praktické zaměření svého kurzu: „Naučili jsme se vyplňovat dokumenty, orientovat se v byrokratických procesech a popisovat pracovní náplň jednotlivých oddělení firem a institucí. Slovní zásoba z kurzu je využitelná jak v běžném životě, tak v obchodním prostředí.“
Pedagogové se věnovali také začleňování digitálních aplikací a online nástrojů, které zpestřují a zefektivňují výuku. Ondřej Novák, účastník kurzu „Creativity and Motivation in the Classroom with Teacher Language Development“ na Maltě, ocenil možnost připravovat a odučit modelové hodiny s využitím moderních technologií.
Kurzy zahrnovaly i ekologická témata. Oldřich Nerad zkoumal během týdne na Kypru problematiku klimatu a s kolegy porovnával situaci v České republice a na Kypru. „Zatímco v ČR se řeší kvalita ovzduší a odpadové hospodářství, na Kypru jsou hlavními problémy nedostatek vody a dlouhá období sucha,“ uvedl Nerad.
Nové technologie a umělá inteligence byly také součástí programu. Ředitel školy Aleš Petrák se zúčastnil kurzu „ChatGPT and AI Tools for Teacher Work“ ve španělské Malaze: „Kurz zahrnoval praktické ukázky práce s AI, generování obrázků a videí, tvorbu interaktivních hodin a etické aspekty využívání umělé inteligence ve výuce.“
Letní kurzy Erasmus+ tak pedagogům přinesly nové zkušenosti, profesní rozvoj i inspiraci pro moderní výuku.
Pavla Marešová, GYOA Pelhřimov